Martna kirikus on vapp, mille peal mees kahe härjaga
künnab. Rahvas teab sellest vapist järgmist rääkida:
kui Martna kirikut ehitati , siis ei tahtnud töö
iial edeneda. Mis päeval ehitati, see öösel maha kisti.
Viimaks oli ehitusmeistrile öösel ilmutatud, et kirikut muidu
üles ei saa ehitada, kui peab üks inimene elusalt kiriku müüri
sisse müüritama. Teisel päeval kündnud seal ligidal
mees härgadega. Selle mehe tarinud kirikuehitajad kinni ja müürinud
elavalt kiriku sisse. Mehe nimi olnud Mart, seepärast kannab kirik
Martna kiriku nime. Mehe küljeluud paistavad praegugi veel altari
tagant müüri seest välja.
Vanapagana kivid
Ähmja mõisa põllul , nii kui vanarahvas
teab rääkida, olnud vana Eesti kants. Seda tunnistavad ka vareme
moodi kivilademed. Sealt maa seest on välja tulnud ahelate tükke
ja muid vana-aja sõjariistu. Kantsi kõrvale on ka Vanapagan
tahtnud oma kantsi üles ehitada, aga ei ole võinud.
Igaüks teab, et Vanapagan oma tööd ikka
ööpimeduses teeb, ja seda kõik enne poolt ööd
või enne kukelaulu. Juba õhtul aegsasti hakkas Vanapagan
oma tööd. Suur lade kive oli koos ja müüritöö
hüüdis kiirusel.
Aga võtku äpardust, juba Paali pere kukk
laulnud.
Õelus aga ei raatsinud oma tööd nii
hõlpsasti maha jätta. Suures vihas visanud ta suure kivi, et
kukke ära tappa. Aga kivi läinud üle.
Varsti laulnud ka teise pere kukk. Ka sellele saatnud
Vanapagan kivijõmmaka. Jälle kukkunud kivi enne maha.
Siis laulnud kolmanda pere kukk. Ka temale visati suur
kivi. Aga Vanapagan olnud juba nii tiidsal minekul, et kivi kaude jooksnud.
Need kolm kivi seisavad seal veel praegu ja neist eemal
kivivaremik. Igaühel kolmest suurest kivist on ka ise nimi.
Nii pidi siis kukkede pärast Vanapagana nõu
pooleli jääma.
Lehekülje algusesse
Katkupoiss
Haeska küla A. pere Mart tulnud ühel kevadisel
õhtul suurel katku ajal väljast kodu poole. Külasse minnes,
üks verst külast eemal, mitte kaugel tee äärest, liivaaugus,
näeb ta, nutab üks poiss. Mart teretanud poissi ja küsinud
järele, kes ta on ja mis ta teeb.
Poiss ei saanud esiteks, nii kui oli ,ehmatanud niisuguse
ootamata külalise üle, kaua aega sõna suust välja
Viimaks oli ta ometi ütelnud: "Mina ei puutu sinusse, ära sa
puutu minusse ka! Mine nüüd koju, ära külva ega künna,
ehita metsa endale maja! Mine sinna oma perega ja ela seal niikaua, kuni
mets hakkab loomi vihama, siis tule ära! Kõik tähtpäevad
pead sa pidama, ühtegi tööd ei pea siis tegema, selle läbi
tuleb õnnetus majja.
Neljapäeva õhtul ei tohi kedrata, siis surevad
lambad ära. Reedel ei või sealiha keeta ega pastlaid lappida,
siis saavad otsa sead ja loomad. Reedel ei tohi ka pead sugeda, siis langete
saksa viha alla. Aga hoia ennast ka, et sa sellest kellelegi ei räägi."
Mart tänanud õpetuse eest ja lubanud suu
pidada.
Sel kevadel ei teinud siis Mart ühtegi seemet maha,
et teised küll teda naernud. Ehitanud metsa maja ja elanud seal oma
perega ilma veata, kuni hunt ühe looma ära viinud. Siis läinud
külla tagasi.
Pea kõik küla oli katku läbi hävitatud.
Mardil oli nüüd küllalt vilja lõigata, mis teised
oli külvanud.
A. peres täideti ikka kõiki tähtpäevi
ja õhtuid karvapealt, ja palju teisi kunste, nagu kirveste ja peitlite
viimine loomade alla ja oherdite viimine sigade alla jõululaupäeval.
Kord on sulane kogemata reedel pastlaid lappinud - kohe
surnud lehm. Niisama keedetud ka kord reedel sealiha - kohe söönud
emis oma põrsad ära.
Need majapalgi tükid, mis ennemuiste metsa Mardi
majaks olnud, peavad praegu veel olema A. pere lauda sees. Praegune A.
pere maja on juba kolmas uus maja. Noor perenaine ei pea aga enam neid
vanu kunste ja ütleb, et ei ole ka midagi iseäralikku juhtunud.
Katkuaegsed hauad on praegu veel Haeska küla väljal..
Lehekülje algusesse
Kalevipoeg tulnd Saaremaalt, teda kutsitud abiks. Ta tulnd
Puisesse. Rahvas hädaldanud, et kirikud kurnavad. Martna ka. Võtnd
kivi ja visand. See kivi, mis Ridalasse viskas, see läks kirikust
Lubjamäele. Martna kiriku jaoks hakand viskama, Martnas kukk laulnd
parajasti. Ta visand kukele selle kivi. Kivi on Endu talu väravas,
Ähmja (Ehmja) külas.
(Friedrich Selg 59 a. 1932)
Jälgedega kivi
Kulusi külas
Kulusi külas on auguga ohvrikivi, augu pikkus 13 cm,
laius 6 cm. Kivi on vesisel maal kaskede keskel. Ümbruses veel viis-kuus
samasugust aukudeta kivi. Kivi kutsutakse jäljega kiviks ja auku Kalevipoja
jäljeks.
(M. J. Eisen)
Arstimiskivi Martna
Oonga külas
Teine Kalevipoja jäljega kivi on Martna Oonga külas
Karja talu põllul - hall raudkivi, auk sees. Auku kutsutakse Kalevipoja
jäljeks. Kivil käiakse veel praegugi maa-aluseid arstimas. Seks
visatakse raha kivis olevasse auku. Veel paari aasta eest leiti sealt 1
kopikas ja pool kopikat vaskraha.
Arstimas käivad eided.
(M. J. Eisen)
Lehekülje algusesse
Kalevipoja jälg
Keravere küla põllul
Keravere külapõllul on jälg olnud, mis nimetati
Kalevipoja jäljeks. Sinna jälge on viidud vanu rahasid, mis sel
ajal on maksnud. Need on sinna ohuks viidud kõigi haiguste vastu.
Ja ka üheksat seltsi vilja on viskehaiguste vastu sinna jälge
viidud.
(Mari Randpõld 77 a. 1939)
Kivi laulva kuke
pihta
Kivi Endu talu maal on Vanapagana visatud. Kukk laulnud.
Vanapagan olnud Linnamäe mäel (Ehmja küla), vihastanud,
võtnud kivi ja visanud kukele. Kivi läinud mööda.
Kukk laulab veel praegugi. Kivil on praegu veel Vanapagana või Kuradi
küünejäljed sees.
(August Uuslaur 65 a. 1958)
Lehekülje algusesse
Lingukivi
Haeska külas Tõnishantsu talu põllul on
sauna suurune kivi. Rahvajutt räägib selle kivi kohta järgmist:
Ennemuiste olnud Martna kirik ilma tornita. Ajad möödunud
ja kirikule hakatud torni peale ehitama. Torn saanud valmis, aga see ei
ole Vanakurjale meeldinud, et kirikul torn peale ehitati ja seega kirik
paistab kaugelt kõigile kätte. Tahtnud Saaremaalt torni kiviga
maha visata, aga oh õnnetust!
Lingupael läinud puruks ja kivi kukkunud Haeskasse
maha, seega jäänud kirikule torn püsima. Vanasti igal jaanilaupäeva
ööl põlenud sääl kivi all rahaauk. Kui säält
mööda minnes viskasid raudasja tulle, said raha. Ükskord
tulnud Haeska teovaim Sinalepa mõisast kündmisest, tee läinud
läbi kivi juurest ja parajaste põlenud rahaauk. Teomehel pole
kääs olnud muud midagi kui puust härjaike, visanud selle
tulesse, teisel hommikul leidnud mees tuleasemelt 30 kopikat vaskraha..
Oleks raudasi olnd, oleks hõbedat saand, aga et visaks puust asja,
sai vaskraha.
(A. Iisberg 1933)
Lehekülje algusesse
Vanapagana Kivi
Läänemaal Kasari jões Kasari mõisast
mere poole minna on üks päratu suur kivi keset sügavat jõge.
Rahvas räägib temast nõnda.
Kord võtnud Vanapagan omale nõuks Kasari
mõisa alt jõest ühte tublit kivisilda üle teha
niisuguse kaubaga, et kes päeva ajal säält sillast üle
käib, on Jumala jagu, aga kes pärast päikese veerikut ja
öö ajal säält üle käib, on tema jagu.
Selleks hakanud ta siis ka kohe kiva oma suure põllega
kokku kandma. Mere äärest korjanud ta oma põlla kiva täis
ja hakanud jõe äärt mööda Kasari mõisa
poole kõmpima. Aga korraga laulnud kukk. Vanapaganal läinud
põllepael katki ja kivid kukkunud suure kolinaga jõekaldale
maha, kus praegu see kivivarem alles näha on. Vanapagan pahandanud
ja hakanud uut nõu pidama, kuidas uueste jälle kivide kandmist
ette võtta. Viimaks leidnud ta hea plaani, et talvel, kui jõgi
jääkaanega kaetud on, siis temal mööda jõge
reega üsna hea on mere äärest kiva vedada. Teinud siis teine
ka omale ilmatu suure ja tugeva ree valmis ning jäänud talve
ootama.
Niipea kui külmataat jõele kaane pääle
meisterdanud, hakanud ka Vanapagan kohe ametisse. Läinud oma reega
mere äärde, pannud sääl ühe ilmatu suure kivipuraka
ree pääle ja tulnud sellega mööda jõge vilet
lüües ülesse. Kui ta poole teed olnud ära tulnud ja
jõe sügavama koha peale jõudnud, kus õige õhuke
jää olnud, praksatanud jää katki ja päratu kivi
lendanud kõige reega jõe põhja. Küll katsunud
Vanapagan veel koormat jõe põhjast kätte saada, aga
ei ole enam kuidagi saanud, vaid kivi seisab tänapäevani kõige
reega jões. Selge ilmaga ja kui vesi vagaselt voolab, olla regigi
kivi all selgeste ära näha. On aga tõesti ka suur kivi,
sest sügavast jõehauast ulatab selle kivi päälmine
jägu veel hea hulk maad välja. Selle kivi juurde ei julge ka
keegi suplema minna.
Pääle seda jätnud Vanapagan oma silla
ehitamise südametäiega poolele .
(A. Suurkask 1896)
Lehekülje algusesse
Kivid Kasari külas
Kes Kasari küla vahelt läbi Lihula poole on juhtunud
minema, see on vist pahemat kätt tee ääres pisukese künkakese
veerel suurt raudkivivaret tähele pannud. Selle kivivareme sündimisest
liigub rahvasuus järgmine jutt.
Ennevanal ajal nähti vanapoissi palju tihedamini
meie viletsa ilma peal hulkuvat kui nüüd, kus tema kas üsna
peitus puhkab ehk ainult mõne õnnetuselapse silma puutub.
Selsamal nimetatud vanal ajal tuli temal ka kena mõte pähe
üle viis versta laia Laiküla soo kindlat raudkivisilda ehitada.
Silla kivid pidivad enam kui kümme versta kaugelt Tuudi mäelt
toodud saama. Tee oli, pitk ja töö oli raske, sellepärast
arvas Vanapagan mõnusaks va teistpoolt appi võtta. Sammusid
siis mõlemad keskööl Tuudi mäele ja hakkasid kiva
lahti kangutama. Nagu õige haritud mees, aitas Vanapagan abikaasa
põlle kiva täis noppida ja saatis tema teele, kuna ta iseenesele
koormat hakkas korjama.
Aga vaatame, kuidas naese käsi käis . Tema
jõudis õnnelikult Kasari külani ja oleks ehk ka koormaga
kohale saanud, kui mitte Anni pere kukk loodud sunnil oma häält
ei oleks tõstnud.
Nüüd võib igaüks arvata, mis sündis.
Põllepael rebenes, nii et kivid hirmsa kolina ja mürinaga maha
langesivad. Hirmsa vihaga kahmas kivikandjanna paraja heinasau suuruse
kivi maast, millega kisa tegijat kukke pihuks ja põrmuks tahtis
visata. Aga südametäidus ning ehmatus olid jõudu nii raugendanud,
et kivil suuremat hoogu ei olnud ja ainult kümmekond sammu edasi vuhises,
ilma, et suuremat kahju oleks teinud.
Veel praegu seisab see kivi Anni talu õues ning
saab hiiglakäpu asemid veel ehk tuleva põlvele näitama,
kui mitte inimesed teda ära ei purusta.
Sedamoodi lõppes Vanapagana soosillutamine õnnetumalt.
(G. Westermann)
Lehekülje algusesse
Kuradimägi
Martna Ehmja küla Linnamäge kutsutakse ka Kuradimäeks
ja seal olevat ka Kuradikivi. Kuradimäeks sellepärast, et kuradid
käivat seal ööseti kell 12 tantsimas.
(kuuldud Martna kooli õpilastelt 1958)
Ketramiskoht Martna
ligidal
Poole kilomeetri kaugusel Martnas on kivi, kus Kurat kedranud
laupäeva öösiti. Seal on saun lähedal. Kui saunast
tuled, siis kuuled, et ketrab.
(Elisabet Kiisajõe 1955)
Lehekülje algusesse
Kuradi linna ehitamine
Martna kihelkonnas Ahni küla põldude peal on
üsna madalik lamejas mägi, mägi on mühku üles
nagu küpsetatud leib. Mäe ümbrusring on arvata 160 sülda,
millel kivivundament (müür) kahelt ja kolmelt kivilt veel näha,
mis kõrrude ladutud on. Kivid on mõned heinasaadude suurused.
Keske kivi ringmüüri on põllumaa, mida põlluks
peetakse. Rahvas nimetavat seda Linnamäe põlliks.
Säälse rahva suu räägib nii: Vanal
muistsel ajal kannud Kalevi naine selle mäe oma põllega kokku.
Kurat näinud seda tööd ja tal tulnud himu selle mäe
peale oma linn ehitada. Linn pidanud ühe ööga valmis saama
ehitatud enne kukelaulu, muidu oleks Kalevi naine tööd ära
keelanud, selleperast pidanud (Juudas) Kurat nii tööga valmis
saama, et Kalevi naine tööd keelata ei saaks. Kurat olnud sellepärast
tööd hoole ja hirmuga enne kukelaulu püüdnud valmis
saada. Ta kannud hirmus suured kivid kokku ja ladunud müüriks.
Linn olnud juba müüridaga kõik valmis. Kurat lännu
veel külasse kord katuseõlgi tooma, selle raske sellätäiega
viibinud Kurat vähe kauaks . Kui õlesellatäiega linna
juure saanud, laulnud küla kukk: Kikkeri-kuuu!
Kuradi töö olnud nüüd keelatud, suure
pahandusega visanud Kurat prantsti õled sellast maha ja hüpanud
linnamüüri peale ja pildunud müüri pealtkõige
suuremad kivid maha. Üks õige suur kivi, mis Kurat esimatse
pahandusega müüri päält visand, olla sülda 40
müürist kaugel, nagu suur hää heinasaad. Tõisi
olla kõiki sennasamma müüri kõrva maha kihotanud,
nõnda et müüri tagan suur kividelasu olla, mida veel tänapääv
näha võivat.
Tähendus: Jutu aine näitab keik aja luule olema.
Selle koha peal võib olla olnud mõni Eesti päävanemba
loos, mida ehk sõa käsi on ära häävitanud.
(J. Pint 1889)
Lehekülje algusesse
Kuradi linn
Martna kiriku ligidale, Ehmja küla põllule tahtnud
ükskord vana Õelus enesele linna ehitama hakata. Selle tarvis
oli sinna juba suure hulga kivimürakaid kokku tassinud. Kivid seisavad
veel praegu seal, nende lähedal olla tihti viirastust nähtud
ning nende all seista suured varandused
peidus. Ka seda suurt kivi, mis Martna kiriku tee ääres
karjamaal seisab, tahtnud vana Kuri linnaehituse paigale tirida, aga et
kivi alumine ots väga sügavaste maa sisse ulatanud, ei saanud
ta ülestõstmisega nii ruttu hakkama ning enne kui ta kiviga
kohale jõudis, laulis kukk. Vana pergel visanud kivi vastu maad,
pannud putked mängima ja Kuradi linn jäi tänapäevani
ehitamata.
(Haapsalu Kalender 1900)
Martna kiriku välisel müüril on näha
kolm kivist risti: üks üleval peasissekäigu kohal, teine
põhjapoolsel küljel katuseräästa all ja kolmas idapoolsel
müüril, umbes poolteist sülda maapinnast. Rahvajutt räägib
nende ristide kohta järgmist:
Vanasti , kui kirikut ehitatud, vajunud imelikul viisil
igal ööl see osa maa alla, mida päeva jooksul ehitada jõutud.
Ehitajad olnud meeleheitel, ei ole teadnud , mis peale hakata.
Üks vanaeit andnud nõu: toodagu kolm mardi
nimelist meest, joodetagu need viinaga purju ja müüritagu need
elusalt kiriku müüri sisse.
Tehtud ka sellise nõu järele. Sissemüürimise
kohad märgiti ristidega. Nüüd olnud ka kuri võidetud
ja ehitus viidud ilma vahejuhtumiteta lõpule.
Lehekülje algusesse
JUTUSTAB LÄÄNE-LIISI:
Pärimusi Rõude
Kabelimäe pärnadest
Liikudes piki postmaanteed Haapsalu poole jääb
Rõudes vasakut kätt surnuaed - Kabelimägi. See kuulub
Martna koguduse alla ja olevat kaugelt üle 300 saja aasta vana.
Räägitakse, et olnud kurjategijate matmispaik.
"Kurjategijaiks" muidugi süüta eestlased, kes mõisatallis
surnuks nuheldi. Siia olevat ka üks Martna koguduse esimesi õpetajaid
maetud. Hauasammas hästi säilinud, kiri ainult peal sammaldanud.
Sammast ümbritses unikaalne malmaed - olevat maasepa töö.
Kabelimäele on sängitatud ka Ernst Kumari vanemad. Üldse
on palju haudu igiammuseid - äravajunud kiviristidega.
Aia keskelt läheb läbi tee ja toole keskpaigas
kõrgub nelja nurka neli igivana pärnapuud. Tüved pahklikud,
juured tükati maapinnast väljas ja oksi on aeg-ajalt kärbitud.
Pärnade liinis ühes ääres on piklik raudkivi, mis aegade
jooksul on maasse vajunud. Pärimus pajatab, et pärnade vahele
on maetud rootslasest laevakapten. Mõned oletavad, ehk on otsitav
Ingvari haud siin, millist otsitakse ammuilma. On siis võimalik
, et mees puhkab siin Väljaharjal?
Meil on Väljari talu Kabelimäe lähedal.
Asub välja harja peal ja ilmselt rahvasuus siis Väljariks muundunud.
Tollelt harjalt olevat talumees leidnud suure aarde, mille aususest oli
parunile üle andnud: pärlite-kalliskividega vöö, kuldkeed
ja muu uunikum. See leid pidavat nüüd olema Rootsimaal.
Rõude Kabelimäe keskel paiknenud "igiammu"
kabel- just peatee keskel. Kabeli mõlemast otsast avanenud uksed,
seega läbikäidav kabel. Kabelil olnud ka kellad, millised viidud
Marimetsa rabasse.
Pole teada, kas pärnad istutati enne või
pärast kabelit.
Lehekülje algusesse
Hirmu mägi
Rõude luha ääres on meil paik - Hirmu mägi.
Ei mingit mäge, vaid koht luha serval, kus paiknesid kalameeste vened.
Rahvasuus jutt, et seal asunud võllas ja ka peksupaik.
Teine jutt räägib, et sinna olevat "kollid"
maetud - rootslastest sõdalased. --- olnud ju Kasari luht laevatatav
ja Kirbla Panga sees praegugi näha laevade kinnitamise rõngaid.
Huikekivi
Raana küla all asub suur rändrahn, on looduskaitse
all. Kannab rahvasuus Huikekivi nime. Kui rootslased siia merdpidi sõdima
tulnud, ratsutanud külamees kivi juurde, roninud selle otsa, puhunud
sarve, kutsunud nii randlasi rootslaste vastu sõdima. Sellest siis
Huikekivi nimigi. Mõned ütlevad Huigukivi.
Lehekülje algusesse
Tamme laan
Rõude ja Patsu vahel olnud suur tamme laan. Tulnud
välismaalt koju paruni poeg ja kohe uuendusi tegema. Tammik maha,
maa alepõlluks. Nii paistnud üle lageda Kabelimäele kätte
Patsu mõis. Uudismaa saak olnud esmalt hea, hiljem enam mitte. Maa
soostunud, võsastunud. Vana parun tulivihane, noorisand lasknud
jalga. Säh sulle uuendust.
Praegu laiub paikkonnas taas mets, selle all kasvab tohutult
jõhvikaid. Üksikuid tammi on aga veel näha siin-seal,
eriti Lausse saares. Vististi varem olnud Lausumise saar, sest seal elanud
eestlasest "lausuja", keda õige vanad inimesed veel mäletasid
ja mulle temast pajatasid. Ka ta saunaase on veel praegu märgatav.
Puntsuharu
Pärimus väidab: katku ajal kaevanud orjad seda
jõge käsitsi peale oma- ja mõisatööd, et saaks
leivalisa. Palgaks olnud punts vilja ehk 2,5 naela.
Ilmselt siiski unts vilja, mis rahvasuus muutus "punts"uks
ehk lihtsalt pusa vilja. Praegu kannab Puntsuharu Rõude jõe
nime.
Lehekülje algusesse
Jõesse klooster
Jõesse külas asub üks vanaaegne ehitis,
mida kutsutakse lossiks. Kuid on teda kutsutud ka nunna klooster, mis hävis
13. või 14. sajandil sõjatules.
Kloostri varemetest ida pool küljes on kiviaiaga
ümbritsetud ala, mis on juttude järgi nunnade surnuaed. Kloostri
ümbruse suur park oli ka ümbritsetud suure paekivi aiaga, kui
mina mäletan oli tema kõrgus umbes 1,5 meetrit. Pargi idapool
otsast pidi minema maa-alune käik Ehmja mõisa ja Võnnu
mõisa. Olen isegi kaevanud 1,5 meetrit allapoole, aga tolleaegne
peremees keelas kaevamise ja kartis, et äkki juhtub midagi ja tema
peab vastutama.
(üles kirjutanud Helmut Kimsto 1997. a.)
Nõmmeküla
muistised, legendid
Nõmmeküla Üüdeaugu talu karjamaal asub
kõrgendik, mida rahvasuus kutsutakse ammusest ajast Kääpamäeks.
Rahvapärimuse kohaselt asub seal muistne matmispaik.
Matmispaigast mõnisada meetrit edasi Siimase talu
karjamaal on sügav lohukoht. Legendi järgi asunud seal kirik,
mis vajunud maasse kui seitse venda korraga kirikusse astunud.
Pruuli talu põllul asub suur rändrahn, rahvasuus
"suur hall kivi", mille peal nõiad suviti vihmaga vihtlemas käinud.
Üleskirjutatud Üüdeaugu talu peretütrelt
Maimu Tiigimaalt, kes omakorda kuulnud seda oma vanemailt ja vanavanemailt.
(1997)
Lehekülje algusesse
Kihelkonna lehele
Kooli avalehele